Saturday 6 April 2013

Marketing management

Toinen kurssi tänä keväänä oli marketing management. Tämä oli ihan opettavainen kurssi varsinkin kun itsellä ennakkokäsitys markkinoinnista oli enen kurssia aika hatara. Luulin, että markkinoinnilla tarkoitetaan lähinnä mainostamista. Kurssin professorina toimi Gordon Fullerton, mies joka on rauhallinen, rento ja tykkää Starbucksista. Joka ikinen luentopäivä (maanantai ja keskiviikko) Gordon ilmestyi luokkaan starbucksin grande kahvi kädessä ja sitten jutusteltiinkin mukavasti tunti ja viisitoista minuuttia erinäisistä aiheista. Joka viikolle oli case raportti kirjoitettavana, joita siis kertyi kurssin aikana kymmenen. Caset käsittelivät, Starbucksia, Louis Vuitonia, American Apparellia, Mountain Man Beeria jne. Näkökulma oli aina strategisessa markkinoinnin johtamisessa eli mitä ko. firman pitäisi tietyssä skenaariossa tehdä. Lisäksi kurssilla oli yksi mid-term-koe, yksi final (joka kummittelee tulevana maanantaina) ja yksi ryhmätyö, jossa piti tehdä markkinointisuunnitelma Fordin uudelle automallille. Lisäksi ko. suunnitelma piti esitellä professorille ryhmäesitelmänä. No mitä tästä kaikesta opin? Ainakin sen, että markkinoinnilla ei tarkoiteta vain mainontaa vaan kokonaisuutta, johon kuuluvat: product, price, promotio ja place. Lisäksi tiedän mitä segmentation, positioning, societal marketing, break even analysis, unit contribution jne tarkoittavat. Paljon taas uusia termejä tuli opittua. Hyvä kurssi, työmäärältään sopiva ja professorin asenne oli todella hyvä. Suosittelen. Tässä vielä muutama kuva kurssin tuotoksista.
MKTG -kirja oli melko luettava vaikka näyttikin ihan joltain katalogilta ja coursepack sisälsi kaikki kurssin case-harjoitukset.


Yksi case-analyysi + mystisiä palautemerkintöjä


No comments:

Post a Comment